سامانه خودنویس چیست؟

سامانه خودنویس چیست؟

مسکن یکی از بازارهای پیچیده و چالش برانگیزی است که همواره با تنش ها و نوسانات بسیاری همراه بوده است. قوانین معاملات ملکی، ضوابط پیچیده حقوقی، دشواری های تنظیم قراردادها و مبایعه نامه ها همه و همه از جمله مواردی هستند که خریداران، فروشندگان، مالکان و مستاجران را با چالش های فراوان مواجه کرده اند. در این میان، دست اندرکاران با راه اندازی سامانه خودنویس سعی در بهینه سازی قانون موجر و مستاجر داشته اند.

سایت خودنویس به هدف بهینه سازی وضعیت اجاره بها، کنترل و نظارت بر بازار مسکن طراحی و راه اندازی شده است.
سودآوری بازار ملک در بلند مدت بیشتر از خودرو است. در حالی که خودروها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می ‌دهند و ممکن است این امر باعث افت ارزش سرمایه اولیه شود.

سامانه خودنویس راهکاری تازه به منظور شفافیت و بهبود بازار اجاره مسکن است. هدف از ایجاد و راه اندازی خودنویس رصد و نظارت دولت بر بازار پرچالش اجاره مسکن است. این سامانه در راستای کنترل حق کمیسیون مشاوران املاک، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و ممانعت از دریافت مبالغ گزاف در ازای دریافت کد رهگیری اجاره مسکن راه اندازی شده است. ارائه خدمات آنلاین از سوی سامانه خودنویس گامی هوشمندانه در جهت کاهش تنش ها و چالش های بازار اجاره مسکن به شمار می آید.

سامانه خودنویس، سامانه ای جامع و کاربردی است که در راستای تسهیل و بهینه سازی معاملات ملک طراحی شده است. اتوماسیون فرآیند هوشمند مجهز به هوش مصنوعی نقش موثری در سرعت و دقت انجام کارها دارد. در واقع، مالکان و مستاجران (املاک مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی) این امکان را دارند که ثبت قرارداد خود را به صورت غیر حضوری و کاملاً آنلاین در این سامانه به انجام برسانند. همچنین طرفین عقد بیع در انواع قراردادهای ملکی می توانند از امکانات این سامانه برای ثبت قراردادهای خود استفاده نمایند. تنظیم و ثبت قراردادهای ملکی در این سامانه به صورت رایگان انجام می شود.

استفاده از خدمات سامانه از طریق رایانه، تبلت و گوشی های هوشمند امکان پذیر است. همچنین برای دسترسی و استفاده از خدمات آنلاین سایت محدودیت زمانی وجود ندارد.
سودآوری بازار ملک در بلند مدت بیشتر از خودرو است. در حالی که خودروها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می ‌دهند و ممکن است این امر باعث افت ارزش سرمایه اولیه شود.

نقش سامانه خودنویس بر بازار املاک و مستغلات

سامانه خودنویس با سهولت در تنظیم قرارداد، شفافیت در تمام مفاد و بندها و نیز ایجاد امنیت در معاملات ملکی نقش موثری بر بازار مسکن دارد. لزوم شفافیت در قرارداد به مهار افسار گسیخته و غیر منطقی قیمت اجاره بها کمک می کند. همچنین به دلیل اعطای کد رهگیری و پیروی از قوانین حقوقی موجر و مستاجر، به میزان قابل توجهی از دعاوی حقوقی و اختلافات بین طرفین کاسته می شود. انجام آنلاین و غیر حضوری مراحل ثبت قرارداد به بالا بردن راندمان و ایجاد رونق در معاملات ملکی کمک خواهد کرد.


مزایای الزام ثبت قرارداد در سامانه خودنویس املاک

سامانه خودنویس بر اساس ماده 18 از قانون جهش تولید مسکن و به هدف نظارت بر بازار املاک و مستغلات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تعیین شده است. مطابق با این تبصره، در این سامانه می توان با ثبت معاملات اجاره، بدون مراجعه حضوری به مشاور املاک، کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت نمود.

از مهم ترین مزایای ثبت قرارداد در سامانه خودنویس املاک می توان به این موارد اشاره کرد:

  • انجام خدمات ثبتی در سریع ترین زمان: در این سامانه امکان ثبت رسمی معاملات اجاره مسکن به صورت آنلاین و غیر حضوری وجود دارد. ثبت قرارداد در سامانه خودنویس موجب صرفه جویی در وقت و هزینه های هر دو طرف قرارداد می گردد.
  • تنظیم قرارداد اجاره ملک: این سامانه مجهز به فن آوری هوش مصنوعی است و به همین دلیل تنظیم قرارداد اجاره ملک به صورت خودکار انجام می شود. در قراردادهای تنظیم شده توسط سامانه خودنویس املاک، تمام مفاد قانون موجر و مستاجر رعایت شده است.
  • کد رهگیری اجاره نامه: پس از تنظیم قرارداد اجاره از طریق سامانه، کد رهگیری ارائه می گردد. این کد به هدف قانونی بودن معاملات و پیشگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری صادر می شود. این امر نقش موثری در کاهش دعاوی ملکی حقوقی دارد.

به طور کلی، تنظیم قرارداد معاملات اجاره مسکن، انجام خدمات ثبتی، استعلام کد رهگیری و ارائه مشاوره حقوقی ملکی از اصلی ترین مزیت های استفاده از سامانه خودنویس املاک محسوب می شوند.

سهولت و سرعت در تنظیم قرارداد از مهم ترین ویژگی های سامانه به شمار می آید.
سودآوری بازار ملک در بلند مدت بیشتر از خودرو است. در حالی که خودروها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می ‌دهند و ممکن است این امر باعث افت ارزش سرمایه اولیه شود.

مراحل تنظیم قرارداد در سامانه خودنویس

برای تنظیم قرارداد در سامانه خودنویس املاک لازم است مراحل زیر طی شود:

  • ورود به سامانه (https://khodnevis.mrud.ir/)
  • انتخاب بخش خدمات دولت هوشمند برای احراز هویت
  • ورود به بخش مدیریت قرارداد و انتخاب دکمه ایجاد قرارداد جدید
  • تعیین نقش ایجاد کننده قرارداد (موجر یا مستاجر)
  • وارد کردن اطلاعات مورد نیاز به طور دقیق
  • انتخاب ملک مورد معامله (ملک باید توسط مالک در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شده باشد)
  • اضافه کردن طرف دیگر قرارداد
  • تکمیل نسخه پیش نویس
  • دریافت پیامک تایید برای دو طرف قرارداد
  • امضای قرارداد توسط طرفین

افزودن شاهد

تمام مراحل باید با دقت و به طور صحیح تکمیل شود.
سودآوری بازار ملک در بلند مدت بیشتر از خودرو است. در حالی که خودروها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می ‌دهند و ممکن است این امر باعث افت ارزش سرمایه اولیه شود.

مدارک مورد نیاز

پس از توافقات اولیه موجر و مستاجر، لازم است برای انعقاد قرارداد وارد سامانه خودنویس املاک شوند. استفاده از خدمات آنلاین سایت خودنویس محدودیت زمان ندارد و سامانه به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات است. برای ثبت قرارداد در این سامانه هم مانند قراردادهای حضوری نیاز به ارائه مدارک است. برای احراز هویت طرفین نیاز به مدارک شناسایی آن ها (کارت ملی و شناسنامه) است. همچنین موجر باید سند و کدپستی متعلق به مورد اجاره و قبوض ملک (در صورت داشتن بدهی) را ارائه دهد. پس از تنظیم قرارداد اجاره ملک، هر یک از طرفین باید یک شاهد به سامانه معرفی نمایند. برای ثبت نهایی قرارداد و دریافت کد رهگیری نیاز به امضای موجر، مستاجر و شاهدان است.

استعلام کد رهگیری قرارداد اجاره

یکی از دلایل امنیت استفاده از سامانه خودنویس، اعطای کد رهگیری قرارداد است. پس از انعقاد قرارداد و دریافت کد رهگیری سیزده رقمی هر یک از طرفین معامله می توانند کد صادر شده را استعلام بگیرند. به این ترتیب که مالکان یا مستاجران با وارد کردن شناسه رهگیری و کد ملی طرفین قرارداد امکان بررسی و تایید ثبت قرارداد خود از طریق سامانه را دارند. توجه داشته باشید که استعلام کدهای رهگیری که توسط مشاوران املاک صادر شده است، در این بخش وجود ندارد.

اهمیت ثبت رسمی قرارداد در معاملات ملکی

ثبت و تنظیم قرارداد اجاره ملک یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. از مهم ترین دلایل اهمیت تنظیم قرارداد می توان این موارد را نام برد:

 

  1. حفاظت از حقوق قانونی و منافع طرفین: با تنظیم رسمی قرارداد اجاره ملک، حقوق و تعهدات هر دو طرف (مالک و مستاجر) به صورت رسمی و قانونی تعیین می ‌شود. به این ترتیب، هر کدام از آن ها از حقوق خود آگاه خواهند بود. این اقدام به جلوگیری از وقوع اختلافات و درگیری ‌های احتمالی آینده بین طرفین کمک خواهد کرد.
  2. تعیین شرایط دقیق قرارداد: در قرارداد اجاره ملک، شرایط مختلفی مانند مدت زمان اجاره، مبلغ اجاره، تعهدات مالک و مستاجر، نحوه پرداخت وجه اجاره و سایر شروط قرارداد به صورت دقیق تعیین می ‌شود. این امر باعث کاهش ابهامات و نامفهومی‌ ها در طول دوره اجاره خواهد شد. به بیان ساده تر، تنظیم یک قرارداد رسمی به معنای رعایت قوانین و پیشگیری از وقوع تخلفات قانونی است.

با توجه به این دلایل، ثبت و تنظیم قرارداد اجاره ملک بسیار حائز اهمیت است و توصیه می ‌شود که طرفین پس از توافق نهایی بر شروط قرارداد، آن را به صورت رسمی و قانونی ثبت نمایند.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *